Φαίνεται στη χώρα μας να συγχέεται ο σεβασμός με την εμπιστοσύνη.
Η εμπιστοσύνη χρειάζεται να κερδίζεται (έστω και με το να εμπνέεται). Ο
σεβασμός όχι. Ο σεβασμός χρειάζεται να προϋποτίθεται. Κι αν κάποιος κάνει κάτι για να τον χάσει,
χάνεται. Όμως χαρακτηρίζει το υποκείμενο, όχι το αντικείμενο.
Ίσως είναι κατάλοιπο αρκετά παλαιότερων
χρόνων, σύμπλεγμα κατωτερότητας, η έλλειψη σεβασμού και η παρανόηση ότι αυτός πρέπει
να κερδίζεται ή να αποδίδεται κατά το δοκούν ή κατά το προσωπικό συμφέρον.
Είναι, πραγματικά, σεβασμός τότε; Είναι πραγματικός; Ίσως αυτή η αντίληψη κρατά από χρόνια που ο
ανώτερος κοινωνικά και σε δύναμη κακομεταχειριζόταν αυτούς που θεωρούσε
κατώτερους, ενώ έπρεπε να δείχνει
σεβασμό (/δουλικότητα) προς αυτούς που είχαν εξουσία πάνω του, καθώς και προς αυτούς
από τους οποίους πίστευε πως μπορεί να κερδίσει κάτι. Όχι και πολύ ευγενής
συμπεριφορά, όχι; Ίσως, όμως, γι’αυτό
σ’αυτήν τη χώρα υπάρχει τέτοια αποστροφή για τον «by default» σεβασμό, για τον σεβασμό ως προϋπόθεση. Ίσως γι’αυτό θεωρούν υποκριτές
λαούς που αυτός είναι μέρος της κουλτούρας τους.
Ο σεβασμός δεν είναι ταυτόσημος ούτε με τη
συμπάθεια. Δεν είναι ανάγκη να
συμπαθεί κανείς κάποιον για να τον σέβεται, ούτε και να συμπαθεί όποιον
σέβεται.
Ο σεβασμός δεν είναι εύνοια ή τίτλος τιμής που αποδίδει κανείς στον άλλο.
Είναι μάλλον τιμή που αποδίδει στον εαυτό του. Ή που τη στερεί από αυτόν, όταν
θεωρεί ότι οι άνθρωποι γύρω του πρέπει να τον κερδίσουν. Κι όταν
χρησιμοποιείται επιλεκτικά ή/και σκόπιμα, δεν κάνει κάποιον να δείχνει πιο
σημαντικός – κάθε άλλο. Στην ουσία του, είναι θεμελιώδες θέμα καλλιέργειας και
παιδείας.
Όχι, ο σεβασμός δεν είναι ταυτόσημος με
την εμπιστοσύνη ή τη συμπάθεια, οι οποίες κερδίζονται. Ο σεβασμός και η
ευγένεια είναι η βάση πάνω στα οποία μπορεί να χτιστεί μία κοινωνία. Αλλιώς
έχουμε ένα συνονθύλευμα ατόμων, πολύ «σημαινόντων» ώστε να συνυπάρχουν αρμονικά
και εποικοδομητικά, φεύγοντας απ’τον στενό τους κύκλο.
Ο σεβασμός δεν είναι τιμή που αποδίδεις
στον άλλο. Είναι τιμή που αποδίδεις στον εαυτό σου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου